اندیشکده حنان

جستجو در اندیشکده حنان

بررسی فرصت‌ها و چالش‌های عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای

 

 

امروزه اعضای سازمان همکاری‌شانگهای، به عنوان بزرگ­ترین سازمان منطقه‌­ای جهان، حدود یک سوم مساحت خشکی‌های زمین، بیش از 40 درصد از جمعیت و حدود 9/22 درصد از کل تولیدناخالص جهان را تشکیل می‌دهند. این سازمان از 20 درصد ذخایر نفتی و 50 درصد ذخایر گاز جهان نیز برخوردار است. این آمار، ظرفیت‌های سرشار همکاری در زمینه‌های مختلف میان اعضا را نشان می­‌دهد. لازم به­ ذکر است در جریان اجلاس بیست­‌ویکم سران سازمان همکاری‌شانگهای، تمام اعضا با عضویت‌ دائم ایران در این سازمان موافقت کرده‌اند و در اجلاس بیست­‌وسوم در سال 2023، این عضویت رسما اعلام شد.

باوجود اینکه همکاری‌­های امنیتی همچون مبارزه با سه شر افراط‌­گرایی، جدایی­‌طلبی و تروریسم هدف‌اولیه تشکیل این سازمان به شمار می­‌رود، موضوعات همکاری میان کشورهای عضو در دهه اخیر به مسائل اقتصادی، فرهنگی، علم‌وفناوری و آموزشی گسترش یافته است. با این‌حال، سازمان همکاری‌شانگهای همچنان یک سازمان ژئوپلیتیکی و امنیتی با زیرساخت های محدود برای پیگیری اهداف اقتصادی است.

اگر در چشم‌­اندازی وسیع‌­تر، ایجاد موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه یکی از اهداف تشکیل این سازمان در نظر گرفته شود، می­‌توان گفت عضویت در سازمان همکاری شانگهای، در راستای اهداف استراتژیک سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. با این حال، لازم است ایران علاوه بر مسائل سیاسی، کسب منافع اقتصادی و استفاده از فرصت­‌های حاصل از این عضویت را نیز مورد توجه قرار دهد. در همین راستا، به­ نظر می­‌رسد، دو مبحث همکاری­های ترانزیتی و تجارت انرژی از جمله ظرفیت­‌های موجود در سازمان باشند که ایران می­‌بایست با استفاده از آن­ها و ابتکارات مناسب در این حوزه، در جهت ارتقای جایگاه خود در ترانزیت بین­‌المللی و تجارت انرژی گام بردارد و با مدیریت چالش‌­های احتمالی این مسیر، تاثیرات منفی آن­ها را به حداقل برساند.

گفتنی­‌است بهره‌­مندی از ظرفیت­‌ها و زیرساخت­‌های سازمان در حوزه­‌های علمی، آموزشی، فناوری، فرهنگی و… از دیگر فرصت های پیش روی ایران است که می­‌تواند بر اساس توانمندی­‌ها و الزامات مورد نظر، تعریف و پیگیری شود. درصورت پیشبرد این امور و استفاده از تمامی ظرفیت­‌های سازمان، این فرصت وجود دارد که جایگاه جمهوری اسلامی ایران در نظام بین­‌الملل و خصوصاً در نظم نوین‌جهانی، ارتقا یابد.

مشاهده و دانلود گزارش

گزارش های مرتبط

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *