اندیشکده حنان

جستجو در اندیشکده حنان

بررسی حکمرانی دو دهه اخیر بر سکوهای نوآور

 

 

 

 

 

سکوهای نوآور، با ارائه خدماتی نوین سعی در رفع نیازهای مردم دارند. این سکوها، در کشور، در سال‌های گذشته بارها ایجاد و بنا به‌ دلایل مختلف تعطیل شده‌اند. بخش مهمی از دلایل تعطیلی برخی از این سکوها، آماده نبودن ذهنی و ساختاری در جامعه برای استقبال از نوآوری و تغییر، نگاه بسته و حکمرانی نادرست بر سکوهای نوآور بوده است. نتیجه تعطیلی این سکوها حذف نیاز مردم نبود بلکه مهاجرت مردم به سکوهای مشابه خارجی جهت رفع نیاز خود، انجامید. عدم نظارت‌پذیری بر سکوهای مشابه خارجی، مشکلات زیادی مانند آسیب‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تغییر سبک زندگی مردم را برای کشور ایجاد کردند.

 

سه سکوی بیسفون، کلوب و لنزور، سکوهای نوآوری بودند که در سال‌های گذشته مبتنی بر نوآوری درون‌زا در کشور ایجاد شدند و ظرفیت تبدیل شدن به شبکه‌های اجتماعی محبوب جامعه را داشتند. اما با حکمرانی نادرست مبتنی بر نظارت سخت پیشینی، جایگزین‌های این سه سکو در خارج از حاکمیت نظام جمهوری اسلامی، به ترتیب: تلگرام، فیسبوک و اینستاگرام، در کشور مورد استفاده عمومی قرار گرفتند.

اصولی که باعث تعطیلی سکوهای نوآور در کشور شده‌اند، بر اساس تجربه‌نگاری از تعطیلی سه سکوی نوآور بیسفون، کلوب و لنزور استخراج شد که در ادامه عنوان می‌شوند:

  • توجه به حمایت‌های صرفاً مالی
  • عدم ایجاد شرایط رقابتی برابر
  • رویکرد سخت‌گیرانه سنتی و نظارت پیشینی
  • عدم انعطاف مسئولین نسبت به سکوهای نوآور
  • عدم شفافیت در خطوط قرمز
  • بی‌مهری رسانه ملی با سکوهای داخلی
  • انسداد مسائل حقوقی در سکوهای نوآور

 

لازمه رشد جدی سکوهای نوآور اجتماعی در کشور، تحول اساسی در بینش مسئولان و مدل حکمرانی بر فضای مجازی در کشور از نظارت پیشینی، به نظارت پسینی و از بینش نظارت‌فیزیکی سخت‌گیرانه و کاغذی به بینش نظارت‌نامحسوس و سیستمی است.

مشاهده و دانلود گزارش

گزارش های مرتبط

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *