اندیشکده حنان

جستجو در اندیشکده حنان

درباره ما

اندیشکده حکمرانی نرم و فناوری نوین از دی ماه 1398 فعالیت خود را با تشکیل یک هسته فکری از خبرگان و مجربین حوزه های مختلف سیاست گذاری و حکمرانی آغاز نمود. پس از جلسات متعدد و تدوین ماموریت ها، چارچوب و موضوعات کاری اندیشکده، فعالیت رسمی آن از ابتدای سال 1399 آغاز شد.

رسالت اصلی این اندیشکده حل مسائل کشور با هدف ارتقای کارآمدی نظام اسلامی تعریف شده است.در این راستا، مبانی اصلی فعالیت اندیشکده مبتنی بر توجه به بیانات امامین انقلاب اسلامی و اسناد بالا دستی کشور خواهد بود. رویکرد اندیشکده کاملا کارشناسی، به دور از جهت گیری های سیاسی، نتیجه گرا، مسئله محور و ناظر به مسائل آینده و میان رشته ای است. در این زمینه استفاده از سازوکارهای نرم به عنوان مهم ترین ابزار برای دستیابی به اهداف تعیین شده مورد توجه قرار می گیرد.

روش های کاری اندیشکده بر 4 اصل زیر استوار است:

1)مسئله محوری:

با توجه به رسالتی که برای اندیشکده ذکر شد، لازم است اولاً مسائلی که نقش اساسی در کارآمدی و امنیت کشور دارند، شناسایی شود، ثانیاً عمق پیدا کند، ثالثاً برای حل آن ها، راهکار پیشنهاد گردد و نهایتاً راهکار پیشنهادی مورد پیگیری قرار گیرد. این مسائل لازم است حداقل یکی از این ویژگی ها را داشته باشند:کلان و راهبردی /مهم،حساس وفوری/ بین بخشی /نوظهور و آینده ساز/مزمن

مسائل مورد نظر توسط شورایی از خبرگان حوزه های مختلف استخراج و به صورت دوره ای به روزرسانی می شوند. بر این اساس شبکه ای از مسائل اساسی کشور در اندیشکده وجود دارد که با توجه به ملاحظاتی همچون منابع مورد نیاز، نیروی انسانی مناسب و شرایط کشور در دستور قرار می گیرند. در این راستا، هم اکنون محورهای زیر در دستور کار این اندیشکده قرار دارند:

_حکمرانی فضای مجازی

_دولت الکترونیک

_حکمرانی داده محور

_حکمرانی پدیده های نوظهور

_حکمرانی حوزه بین الملل

_حکمرانی عمومی

2)نتیجه گرایی:

فعالیت این اندیشکده علاوه بر مطالعه، پژوهش و ارائه راهکار برای مسائل، پیگیری مسائل تا حصول نتیجه را نیز در بر خواهد داشت. برای این منظور طیف متنوعی از اقدامات ذیل سه گام تشخیص،تصمیم و اقدام انجام می شود.

_ تشخیص: شامل شناسایی مسائل و یافتن راه حل برای آن ها است که از طریق رصد روندهای حال و آینده کشور و جهان، بررسی تجربه های موجود در جهان و جلسات متعدد خبرگانی (طوفان فکری، مصاحبه ،هم اندیشی) به پختگی می رسد خروجی این مرحله ، در قالب گزارش های مسئله شناسی ،پیشنهاد سیاستی ،گزارش رصدی، بررسی تجربیات جهانی ،خلاصه راهکار،گزارش راهبردی …… قابل ارائه خواهد بود.

_ تصمیم: شامل ارائه محتوای جمع بندی شده در مرحله قبل به نخبگان ،تصمیم گیران، سیاست گذاران، آگاه سازی و جلب نظر آن ها در راستای به کارگیری راه حل های ارائه شده است. در این مسیر گفتمان سازی و ترویج محتوا ابزار مهمی است که به فراخور مسائل مورد استفاده قرار می گیرد.

_اقدام: اثر گذاری نهایی راهکارهای پیشنهادی صرفاً زمانی به وقوع خواهد پیوست که تصمیمات اتخاذ شده به مرحله اجرا برسد لذا لازم است پیاده سازی اقتضائات و رفع موانع اجرای تصمیمات مورد پیگیری قرار گیرد. در این مسیر، گاهی لازم است زمینه ایجاد  یا اصلاح یک نهاد، سیاست یا سازوکار در تعامل با متولیان امر دنبال شود.

3)اصالت نیروی انسانی:

یکی از چالش های که موجب شده کارآمدی در بخش هایی از کشور مختل گردد، فقدان نیروی انسانی کارآمد است.لذا کادرسازی برای مسئولیت های مهم در نظام اسلامی از ضرورت هایی است که لازم است در راستای کارآمدی نظام اسلامی پیگیری شود، بر این اساس، این اندیشکده در کنار پیگیری حل مسائل مهم کشور، تربیت نیروی انسانی کارآمد را در دستور کار خود دارد. در این راستا، نظام تربیت و تعالی نیروی انسانی در این اندیشکده طراحی شده است که ساحت های مختلفی از جمله جذب، آموزش، ارتقا و…. را در برمی گیرد.

4)نظام مشورتی خبرگانی:

یکی از اصولی که در این اندیشکده به صورت جدی مورد توجه قرار دارد، مشورت با خبرگان و کارشناسان با تجربه در حوزه های مرتبط کاری اندیشکده است. براین اساس، گزینش مشاورین امین دلسوز و خبره و برگزاری جلسات مستمر و منظم خبرگانی با حضور ایشان در دستور کار این اندیشکده قرار دارد که اولاً باعث پختگی و غنای تشخیص اندیشکده شده و ثانیاً مسیرهای پیگیری مسائل را در سطوح مختلف اثر گذاری هموار نموده است.