اندیشکده حنان

جستجو در اندیشکده حنان

بررسی ابعاد مختلف اینترنت ماهواره ای و ارائه راهبردهای مواجهه با این پدیده

 

شرط اول مواجهه با هر پدیده‌ای آگاهی از ماهیت و آخرین وضعیت آن است. اینترنت ماهواره‌ای ازجمله پدیده‌هایی به شمار می‌رود که توسعه آن تأثیرات مهمی را بر روی حاکمیت کشورها می‌گذارد. ازاین‌رو، لازم است که مطالعه جدی از منظرهای مختلف نسبت به آن شکل بگیرد. کتاب حال حاضر پس از آگاهی بخشی از ماهیت اینترنت‌ ماهواره‌ای و نمایش دادن انواع آن، آخرین وضعیت توسعه این پدیده را نشان می‌دهد. این کتاب بخشی از ابعاد نظامی، اقتصادی و فراگیری اینترنت ماهواره‌ای به‌ویژه منظومه‌های اینترنت ماهواره‌ای را نمایش و تهدیدها و فرصت‌های این پدیده به همراه راهبردهای مواجهه با آن را ارائه می‌دهد. اینترنت ماهواره‌ای بر اساس ویژگی فاصله ماهواره‌های آن از زمین در سه دسته ماهواره‌های مدار زمین‌آهنگ، ماهواره‌های مدارمیانی زمین، ماهواره‌های مدار‌پایین زمین تقسیم‌بندی می‌شوند که هرکدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. هر چه فاصله ماهواره‌ها به زمین نزدیک‌تر می‌شود، مشخصه تأخیر در تبادل داده اینترنت کمتر خواهد شد که می‌تواند به برتری رقابتی در مقابل فیبر نوری نیز بیانجامد. از آنجا که هرچه فاصله از زمین کمتر می‌شود، تعداد ماهواره‌ها نیز افزایش می‌یابد، تشکیل منظومه برای ارائه اینترنت ضروری خواهد بود.
در حال حاضر شرکت اسپیس ایکس توانسته است تعداد زیادی ماهواره را به فاصله 500 کیلومتری زمین (مدار پایین زمین) ارسال نماید که در حال ارائه خدمت آزمایشی به کشورهای مختلف دنیا است و بر روی ایران نیز اینترنت خود را به‌ صورت غیرقانونی ارائه می‌دهد. فعالیت این شرکت در جمهوری اسلامی ایران تهدیدها و فرصت‌هایی را ایجاد می‌کند که مهم‌ترین تهدید، نقض حاکمیت کشور و مهم‌ترین فرصت ایجاد فضای رقابت برای توسعه شبکه ملی اطلاعات خواهد بود.
به‌منظور مواجهه با منظومه اینترنت ماهواره‌ای راهبردهای کوتاه‌مدت افزایش قدرت بازدارندگی و کم‌اثرکردن اینترنت پیشنهاد شده است. در ادامه، برای میان‌مدت راهبردهای مزیت دهی به شبکه ملی اطلاعات به‌ منظور ایجاد وابستگی به این شبکه و تشکیل اتحاد سه جانبه با چین و روسیه و در بلندمدت نیز ساخت منظومه‌ ماهواره‌ای بومی به‌منظور افزایش قدرت اثرگذاری در منطقه و جهان و مشارکت در کنسرسیوم ساخت منظومه‌ ماهواره‌ای پیشنهاد می‌شود.

مشاهده و دانلود گزارش

گزارش های مرتبط

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *