پيش از توسعهی نسل جدید اينترنت در کشور، اپراتورها براي پيشیگرفتن درآمدها بر هزينهها، تخفيفات زیادی را در قيمت اينترنت لحاظ میکردند تا با اين استراتژی، مشتريان اينترنت را افزايش داده و از ظرفيت ایجادشده بهره کافي را ببرند. حال با گذشت زمان و تکميل ظرفيت زيرساخت توسعه اينترنت در کشور از یکسو، و افزایش هزینههای ناشی از تورم و تحریم از سوی دیگر، اجراي اين استراتژی دیگر صرفهی اقتصادی برای اپراتورها ندارد و باعث کندی در توسعهی بخش زيرساخت شده است. این مشکلات توجه ما را به تعرفهی اينترنت درکشورهای منطقه و توسعه يافته جلب مینماید. ازاین رو، در اين پژوهش، سعی شده است، مطالعهی تطبیقی و مقایسهی تعرفه میان کشورهای با شباهت جمعیتی، فرهنگی، اقتصادی، جغرافیایی و ارائه شود.