امروزه و با نقش راهبردی پلتفرمهای دیجیتال در تعاملات اجتماعی، فعالیتهای اقتصادی و حتی روابط سیاسی، به هیچ عنوان نمیتوان از زاویه حکمرانی آنها را نادیده گرفت. درواقع می توان ادعا کرد که پلتفرمهای دیجیتال یکی از اصلیترین بازیگران حوزههای مختلف تجاری، فرهنگی و اجتماعی هستند. جایی که هم به عنوان ابزار رسیدن به اهداف محسوب می شوند و هم تأثیر بسزایی بر سایر تصمیمات و تعاملات روزمره جوامع دارند. پلتفرمهای دیجیتال در شمایل تیغی دولبه ، ماهیتاً قابلیت ایجاد تهدید و فرصت را برای حاکمیتها دارا هستند. درنتیجه نظامهای حکمرانی باید با شناخت و بررسی وجوه، قابلیتها، عوامل، زیرساختها و زوایای مختلف پلتفرمهای دیجیتال، با نگرشی آگاهانه به استقبال این پدیدههای مؤثر نوظهور بروند تا توانایی حکمرانی بر آن ها را به دست آورند. علاوه بر این اهمیت و قابلیت پلتفرمها از منظر ابزاری به حدی زیاد است که امروزه تعبیر “حاکمیت به سان پلتفرم” موردتوجه بسیاری قرار گرفته است ، یعنی توانایی مدیریت و راهبری پلتفرمها به حدی برسد که حکمرانی با به کارگیری آنها محقق گردد.