#خبر | رویداد ۹ فرمان دیجیتال
به گزارش خبرگزاری فارس، در تاریخ یکشنبه ۳ تیر ماه ۱۴۰۳، رویداد ۹ فرمان دیجیتال توسط اندیشکده حنان در خانه اندیشه ورزان برگزار شد.
این خبر را در ادامه مطالعه کنید.
گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس؛ تجربه ۴ دهه حملات سخت (فیزیکی) و نرم (فرهنگی) همه جانبه به ایران نشان میدهد که اگر امروز دروازههای فضای مجازی را مدیریت نکنیم، در فردا های نهچندان دور میتواند به تهدید بزرگی برای کشور باشد. رهبر معظم انقلاب در توصیف اهمیت توجه به فضای مجازی میفرماید: «همه دنیا و همه کشورهای دنیا روی فضای مجازی خودشان دارند اعمال مدیریت میکنند. اما ما افتخار میکنیم به اینکه فضای مجازی را «ول» کردیم. این افتخار ندارد. این به هیچ وجه افتخار ندارد؛ فضای مجازی را باید مدیریت کرد. باید از این امکان مردم استفاده کنند. فضای مجازی بلاشک برای مردم وسیله آزادی است و خیلی هم خوب است. اما نباید این وسیله را در اختیار دشمن گذاشت که بتواند علیه کشور و ملت توطئه کند. دشمنان دارند از این فضا استفاده میکنند.»در همین راستا لازم است تا حکمرانی فضای مجازی در مسیری جدید قرار گیرد و دولت چهاردهم با نگاهی متفاوت به مسئله فضای مجازی پرداخته و از نظرات اندیشمندان و محققین این حوزه بهره بگیرد.حالا که بازار شعارهای انتخاباتی این روزها داغتر از همیشه بوده و هر نامزد انتخاباتی مدعی استفاده از ظرفیتهای موجود در کشور است، خوب است که نهمین رئیس جمهور ایران از پیشنهادات نخبگانی در راستای ارتقا و اعتلای فضای مجازی کشور که فرصتی ارزشمند برای بهبود کسب و کارها و حضور در بین کشورهای مطرح دنیا است، بهره ببرد، کتابچه «۹ فرمان دیجیتال برای رئیس جمهور نهم» یکی از صدها پیشنهادی است که برای کمک به بهبود فضای کسب و کاری و توسعه اقتصاد دیجیتال منتشر شده است.
راهبردهای پیشنهاد شده در این بسته سیاستی که براساس رویکرد تحولی و اصول اقتصاد دیجیتالی د فضای مجازی پیشنهاد شده، به شرح زیر است:
1. کاهش هزینه اینترنت مصرفی در شبکه ملی اطلاعات از محل اخذ عوارض خروج داده از کشور بابت مصرف اینترنت بینالملل به منظور توسعه شبکه ملی اطلاعات
2. اعمال سیاستهای قیمتی به جای سیاستهای مسدودسازی فعلی بهصورت لیست سیاه و جلوگیری از تبعات سیاست فیلترینگ موجود
3. حکمرانی داده مبنا و ارائه خدمات با کیفیت به مردم از طریق انتشار عمومی API سامانههای دولتی برای تحقق جریان و تبادل داده
4. کاهش چالشهای تنظیمگری در فناوریهای نوظهور و کنترل تبعات آنها از طریق توسعه محیط آزمون در نهادهای بخشی مختلف
5. اجرای پروژههای زودبازده و کاربردی در زمینه هوش مصنوعی از سوی دولت به منظور توسعه زیستبوم این فناوری در کشور
6. توسعه اقتصاد دیجیتال و مدیریت مداخلات دولت در این زمینه از طریق ایجاد نظام واحد تنظیمگری و استفاده از ابزارهای قانونگذاری فناورانه (Regulatory Technology)
7. حل چالش سکوهای داخلی در رسیدگی به تخلفات از طریق تعیین و شفافسازی چارچوب مسئولیت حقوقی بر اساس نقش واسطهایِ آنها
8. فراهم کردن ترتیبات پیادهسازی «حساب امانی» بهمنظور توسعه تجارت الکترونیک امن
9. توسعه آموزش مجازی بهعنوان مکمل آموزش حضوری بهمنظور رفع نابرابریهای آموزشیالبته هر طرح و ایدهای موافقین و منتقدینی هم دارد که با هم اندیشی میتوانند به یک نتیجه کارامد برای رسیدن به هدف بزرگتر دست پیدا کنند.
لزوم جایگزینی سیاست قیمتی به جای فیلترینگ
فضای مجازی مسئلهای تک بعدی نیست که تنها یک سازمان یا دستگاه اجرایی درباره آن تصمیم بگیرند بلکه بازیگران مختلف باید کنار یکدیگر قرار گیرند تا نتیجه مطلوب به دست آید. یکی از بازیگران اصلی عرصه فضای مجازی اما وزارت ارتباطات است.امیر لاجوردی معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان رگولاتوری در ارتباطات با بندهای مختلف این پیشنهاد ۹ مادهایی گفت: این فرمانها خوب هستند اما بعضی نکات در آن مثل اقتصاد محتوا مغفول مانده است، که در دولت چهاردهم قابلیت سرمایه گذاری دارد.لاجوردی تاکید کرد: شبکه ملی اطلاعات هم در این بسته پیشنهادی نقش کمرنگی دارد هر چند به نظر میرسد به دلیل پیشرفتهای خوب صورت گرفته در دولت سیزدهم به آن د این برنامه پرداخته نشده است.معاون وزیر ارتباطات با اشاره حوزه تنظیمگری تصریح کرد: اتحادیه بین المللی مخابرات راهکار را تنظیم گری یکپارچه معرفی کرده است، اما نسل پنجم تنظیم گری باید مشارکتی باشد که با توجه به ساختار قانونی ایران این کار امکان پذیر نیست، هر چند تشکیل شورای عالی فضای مجازی یعنی تنظیم گری مشارکتی، اما در اصل این قاعده اجرا نشد. وی درباره بند دوم نیز گفت: تجربه جهانی نشان میدهد که باید سیاست قیمتی جایگزین فیلترینگ شود اما باید دید سیاست قیمتی چگونه خواهد بود؟ وقتی ارزان ترین تعرفه اینترنت را در سطح جهانی داریم.
لاجوردی با اشاره به تعرفههای اینترنت در ایران گفت: با وجود آنکه سال گذشته به افزایش تعرفه اعتراضاتی شد اما همچنان شاهد مصرف صعودی اینترنت همراه بودیم و اپراتورها نیز در حال افزایش ترافیک هستند. در نتیجه پیاده سازی برخی طرحها باید راهکار طولانی مدت داشته باشد. در واقع باید هزینه ترافیک بین الملل به گونهای باشد که برای همه مقرون به صرفه نباشد و تنها در موارد ضروری مردم به سراغ سایتهای خارجی بروند.
زیرساختهای پولی مالی در اقتصاد دیجیتالی ایران مغفول است
یکی دیگر از بخشهای مرتبط با فضای مجازی دستگاههای مرتبط با حوزه اقتصاد دیجیتال هستند. امین کلاهدوزان رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک بوده و پس از مطالعه ۹ فرمان پیشنهادی در نقد برخی بندای آن گفت: نگاه اگر مدیریت مخاطره باشد، در بعضی حوزه ها نه تنها پیشینی وجود نخواهد داشت بلکه ممانعت خواهد کرد. وی افزود: ادغام یا کنار گذاشتن نهادهای مقررات گذار در یک دولت قابل انجام نیست. مثل دعوای ویدئو به عنوان خدمت که بین وزارت ارشاد و صدا و سیما وجود دارد.کلاهدوزان همچنین تصریح کرد: از بین سه لایه اقتصاد دیجیتال گردش مالی لایه اول کلا حدود ۲۰۰ همت است. لایه دوم تقریبا صفر و لایه سوم ۳ هزار و ۲۰۰ همت است که مغفول مانده در حالی که گردش مالی بازار معاملات خودرو که در برنامه بودجه آمده به اندازه کل اقتصاد دیجیتالی است.وی درخصوص شبکه ملی اطلاعات نیز تاکید کرد: در بحث شبکه ملی اطلاعات، گران کردن ترافیک به معنای اعمال قوانین نخواهد بود، نگاه باید از سیم و کابل به بخش خدمات برود، مثلا همه اصناف حاضرند هزینه بیشتری بدهند تا شبکه بهتر و با کیفیت تری داشته باشند.کلاهدوزان درباره نقاط کور ۹ فرمان اقتصاد دیجیتال نیز تاکید کرد: زیرساخت های پولی مالی، کاملا در اقتصاد دیجیتالی ایران مغفول است؛ همچنین در بخش لجستیک، برای تحویل کالا حدود ۲۰۰ هزار ناوگان در کشور کم داریم تا جایی که شاهدیم توان پست کاملا اشباع شده و جای خدمات لجستیک خالی است.
بسیاری از ابتکارات اقتصاد دیجیتال به در بسته امنیت خوردهاند
کارشناسان بسیاری درباره این ۹فرمان پیشنهادی نظرات خود را مطرح کردهاند اما توجه به مهمترین عنصر یعنی نیروی انسانی و حفظ امنیت دادههای آنها باید در نظر گرفته شود.حسین خسروپور مدیرکل دفتر توسعه فناوریهای نوین و تحول دیجیتال وزارت ارتباطات در این خصوص با بیان اینکه تغییر رویکردهای خوبی در ۹ بند پیشنهاد شده است، پیشنهاداتی ارائه کرد.خسروپور منابع انسانی را موضوعی مهم در این راستا دانسته و تاکید کرد: همیشه در آمارها، وضع ایران خوب بوده است اما مهاجرت نیرو باعث تضعیف شرایط میشود در حالی که امروز شاهدیم مهاجرت از نیرو به شرکتها رسیده است و در آینده مشکلاتی ایجاد خواهد کرد که ۲راهکار برای آن متصور هستیم.وی به ۲ راهکار کوتاه مدت و بلند اشاره و گفت: در کوتاه مدت، طبق برنامه هفتم تقویت عرضه نیروی انسانی به زیست بوم به میزان پانصد هزار نفر دیده شده و در بلند مدت نیز ایجاد اقتصاد برای کسب و کارها باید دیده شود تا در این مدل فرد بتواند یک کسب و کار ، نیروی خود را حفظ کند.خسروپور به فرصتهای پیش روی کشور نیز اشاره و تاکید کرد: در حال حاضر از ظرفیتهای اقتصاد دیجیتال به خوبی استفاده نشده است به طور مثال عضویت در کارگروه و کمیتهها و پروژههای مختلف بین المللی مثل پیمان شانگهای و بریکس در حوزه هوش مصنوعی توسط نهادهای صنفی انجام نشده است.وی متولی نداشتن توسعه اقتصاد دیجیتال را یک ایراد جدی در این حوزه دانسته و تصریح کرد: در فعالیتهای جاری دستگاهها، امروزه اقتصاد دیجیتال الویت نیست و لازم است سازمانهای توسعهای پیگیر حوزههای مختلف اقتصاد دیجیتالی باشند.
خسروپور درخصوص راهکارها نیز گفت: راهکارها متمرکز بر لایه دو اقتصاد دیجیتالی هستند و هسته آن نیازمند توجه مجزا است. در لایه سوم یا اقتصاد دیجیتالی شده نیز نیازمند تلاش بیشتر هستیم. وی افزود: از سوی دیگر یکی از آسیب پذیریهای اقتصاد دیجیتالی بحث امنیت است که در اسناد اقتصاد دیجیتالی مختلف به عنوان ستون دیده شده، اما در این بسته پیشنهادی دیده نشده است در حالی که بسیاری از ابتکارات به در بسته امنیتی خوردهاند که اگر حل شود تغییرات زیادی میتواند رخ دهد.










